David Larsson fotoalbum

> 2007 > Frankrike

Frankrike

I början av juni 2007 reste jag till Frankrike, närmare bestämt Rennes i Bretagne. Jag valde av flera skäl tåg som färdmedel för hela resan, mitt järnvägsintresse spelade naturligtvis in i valet men jag var också nyfiken på möjligheterna att resa med tåg längre sträckor i Europa. Tågalternativet gav mig också möjligheten att besöka och bekanta mig med ett par tyska städer på vägen.

Resan inleddes i ett sommarvarmt Piteå på eftermiddagen den 2 juni med bussresa till Luleå där steg jag på nattåget mot Göteborg. Detta reste jag med ända till denna västsvenska metropol varefter jag efter ett par timmars uppehåll reste vidare till Skåne. Efter en mycket trasslig måndagsmorgon i den skånska tågtrafiken lyckades jag ändå ta mig till Köpenhamn i god tid före mitt tåg skulle avgå mot Hamburg den 4 juni. Väl på tåget flöt resan på pass att mitt halvtimmesbyte i Hamburg höll, båda de inblandade tågen var något försenade. Från Hamburg reste jag mot Köln dit jag anlände vid 21-tiden.

Förmiddagen den 5 juni ägnades åt att lära känna staden Köln. Vid lunchtid avgick Thalys-tåget mot Paris via Bryssel, dessvärre något försenat. Den timme jag hade för transfer i Paris tunnelbana mellan Gare du Nord och Gare Montparnasse krympte till knappt 45 minuter, vilket sannolikt är bland det snabbaste man kan ta sig mellan dessa båda platser. Vid Gare Montparnasse väntade ett TGV-tåg som två timmar senare ankom Rennes. Efter tre dygns resa hade jag nått resans huvudmål.

Efter tre dagar i Rennes påbörjades färden hemåt på lördagsmorgonen den 9 juni, samma väg som tidigare men med andra uppehåll. Tunnelbanan i Paris ersattes med en snabb promenad genom staden innan tåget mot Köln avgick, väl i Köln fortsatte resan genast mot Hamburg. Söndag den 10 juni ägnades förmiddagen åt stadsvandring och högmässa. Vid halvtvåtiden avgick sedan tåget mot Köpenhamn, och väl där tog jag mig över sundet och var åter i Sverige. En veckas trevlig utlandsvistelse i Järmvägseuropa var över.

Sidor (10)

Etapp I: Piteå - Lund

Resans första etapp, den inom Sverige var också den längsta, cirka 30 timmar. Jag reste dock inte heller den snabbaste vägen mellan dessa platser,...

Etapp II: Lund - Köln

Det är måndag den 4 juni och jag ska nu resa ut ur Sverige. Tanken var att resa i god tid till Köpenhamn för att hinna se lite av den staden innan...

Stadsvandring i Köln

Förmiddagen den 5 juni utnyttjade jag till att lära känna staden Köln, och kanske framför allt den stora (!) sevärdheten: domkyrkan. Promenader i...

Etapp III: Köln - Rennes

Den tredje resetappen bestod av två tågresor med mellanliggande transfer i Parismetron. På grund av att tåget Köln - Bryssel - Paris var felvänt från...

Rennes, dag 1

Den första dagen i Rennes ägnades bland annat åt studier av järnvägs- och tunnelbanenätet i västra delen av staden, men också en titt in i de vackra...

Rennes, dag 2

Även den andra dagen i Rennes han jag studera både järnväg och stadsmiljöer, dock mestadels på andra platser än den första dagen.

Dagsutflykt till Saint Malo

Då resan till och från Rennes företogs med ett femdagars InterRail-kort och antalet resdagar utanför Sverige blev endast fyra hade jag en dag kvar på...

Etapp IV: Rennes - Hamburg

Hemresan från Rennes påbörjades tidigt på morgonen den 9 juni med snabbtåget till Paris. Den här gången hade jag bokat in knappt fyra timmars...

Stadsvandring i Hamburg

Under morgonen och förmiddagen den 10 juni var det så dags att bekanta sig med Hamburgs innerstad. Eftersom det dessutom var söndag fann jag det...

Etapp V: Hamburg - Lund

Resans sista utlandsetapp påbörjades vid halvtvåtiden den 10 juni och bestod huvudsakligen av en resa med direkttåget Hamburg - Köpenhamn via färjan...